• Recipe By:Che' Nom

  • Total Recipe: 229
  • Location: Shah Alam
  • Instagram

Resepi Ayam Masak Merah

Ayam Masak Merah

Resepi Ayam Masak yang sedap dimakan bersama nasi tomato, Ayam Masak Merah adalah hidangan istimewa di setiap kenduri dan juadah berbuka puasa.

Ditulis oleh :
Masa:
Penyediaan: 15 minit | Memasak: 20 minit | Keseluruhan: 35 minit
Jumlah Hidangan : 4

Bahan-Bahan:

  • 1/2 ekor ayam
  • 1 cawan santan (optional)
Bahan-Bahan kisar ( kisar halus ):
  • 1 biji bawang besar
  • 3 biji bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • 1 cm halia
  • 2 cm lengkuas
  • 1 ulas kecil kunyit
  • 1 batang serai hiris nipis
  • 10-12 tangkai cili kering yg direbus dan dibuang biji
Bahan untuk ditumis :
  • 1 biji bawang besar (dihiris nipis)
  • 1 Kulit kayu manis
  • Satu tangkai daun kari

Cara Penyediaan:

  1. Potong ayam kepada beberapa bahagian sederhana besar.
  2. Gaulkan dengan garam dan kunyit. Goreng separuh masak.
  3. Dalam kuali berasingan, panaskan 1 senduk minyak. Apabila minyak sudah panas, masukkan bahan tumis.
  4. Kemudian masukkan pula bahan kisar halus dan masak hingga pecah minyak.
  5. Masukkan ayam, santan (jika anda suka) dan kacau sedikit hingga kuah mendidih serta menjadi pekat.
  6. Akhir sekali perasakan dengan garam dan gula. Sedia untuk dihidang

Tips

  • Pastikan sambal dimasak sehingga betul-betul masak dan pecah minyak kerana kuah sambal yang tidak dimasak sempurna akan kurang sedap rasanya
  • 2016-08-06 Che Nom

    Waalaikumsalam, hehe. Nasib baik sedap. Lain kali cuba kurangkan santan ye.jgn pekat sgt. Mangkuk kecil dah cukup.

  • 2016-08-06 Diah Ngasri

    Assalammualaikum kak, dah dua kali saya cuba, kedua dua kali masak kuah jadi macam rendang. Frust ni. Tapi memang sedap. :)

  • 2015-11-26 Inaa Sakinaa

    Sedang mencuba resepi ni . Tak sabar nak rasa ! :)

  • 2015-10-03 Che Nom

    👌👌😊

  • 2015-10-03 Che Nom

    Thanks for comment Sharifah :)

  • 2015-10-03 Che Nom

    Eloknya digoreng separuh masak, hanini

  • 2015-10-03 Che Nom

    👌👌😊

  • 2015-10-03 Che Nom

    mohd noor, terlebih santan dan terlebih masak kot

  • 2015-09-29 imah

    pergh terangkat...rasa lapar pulak...skrg

  • 2015-09-17 mohd noor

    sy buat jadi mcm rendang ayam plk....munkin lebih masak kot...


© 2013 iResipi.com, · Privacy · Terms, Further inquiries please contact: [email protected]